Acest tutorial pentru transcrierea dreptului de proprietate pentru autovehicule în cazul în care vânzătorul și cumpărătorul sunt din aceeași localitate este unul destul de scurt și la obiect. Țineți însă cont de faptul că în unele zone/orașe, procedurile pot să difere puțin. Haideți să vedem așadar în ce constă această transcriere mai exact. Este vorba evident despre situația în care cineva cumpără un autoturism înscris în circulație iar vânzătorul este din același oraș. Nu toată lumea cumpără autoturisme neînmatriculate, înmatriculate în străinătate sau autoturisme noi.
Tutorial – transcrierea dreptului de proprietate pentru autovehicule – vânzător cumpărător din același oraș
- Mers la un birou de copiat acte, un birou de înmatriculări.
Aici se face contractul de vânzare cumpărare, se semnează de către vânzător și cumpărător. Pe lângă contract se primesc 2 dosare, unul pentru Taxe și Impozite Locale și unul pentru Biroul de Înmatriculări de la poliție. Contractul este în 5 exemplare și are pe el secțiune specială pentru certificatul fiscal. NU MAI ESTE NECESAR FISCALUL.
ATENȚIE – nu mai este necesar fiscalul ca și document. Dacă unul dintre cei doi (vânzătorul sau cumpărătorul) au datorii către bugetul local, nu se va putea acorda ștampila organului fiscal pe contracte.
- Mers la Taxe și Impozite Locale.
Vânzătorul și cumpărătorul se duc la Taxe și Impozite locale unde lasă dosarul făcut la biroul de copiat acte în acest sens. Dosarul nu conține nimic special, doar copii după documente, contractele și fișa de înmatriculare. Dacă nu doriți să plătiți 40-50 de lei la un birou de copiat acte le puteți face și personal acasă, dar e bătaie de cap mare.
Aici se lasă dosarul specific, contractele la vizat, toate 5. Sunt 5 contracte. Dacă se dorește la urgență (de pe o zi pe alta), costă 60 de lei. Altfel, noul proprietar trebuie să vină după contracte după 7 zile calendaristice.
- Mers la ANAF.
La ANAF trebuie să plătiți taxele aferente. Am impresia că la unele centre DRPCIV se pot achita și acolo. Cel mai sigur este să mergeți la ANAF. Se pot plăti și online dar pot apărea probleme. 37 de lei se plătește pentru certificatul de înmatriculare și 40 de lei se plătește pentru numerele de înmatriculare dacă sunt altele față de cele existente.
- Asigurarea
Trebuie făcută asigurare pe minim 6 luni. Chiar dacă mașina achiziționată are asigurare, trebuie făcută alta pe seria de șasiu, nu pe număr sau pe persoană. Puteți face asta la orice chioșc de asigurări din hipermarketuri, sau chiar online. Ar fi indicat să mergeți personal la un birou de asigurări întrucât nu este o asigurare normală. Costurile pentru 6 luni depind în funcție de vârstă. Va costa probabil între 150 de lei și 500 de lei pentru 6 luni.
- Mers la Biroul DRPCIV.
Cu dosarul făcut pentru înmatriculare de la biroul de copiat acte, cu chitanțele plătite, cu asigurarea făcută, mergeți când aveți programare la DRPCIV. La biroul de copiat acte vă va face și programare. Acolo lăsați dosarul și reveniți după o zi pentru CIV-ul în care sunteți completat ca și proprietar, dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, numerele negre dacă este cazul, dacă nu cumva rămâneți cu cele vechi.
- Mers la Poșta Română.
La vreo 3-5 zile de la depunerea dosarului la DRPCIV, mergeți la poștă și întrebați de certificat. Trebuie să vină acolo. Probabil poștașul nu vă va găsi acasă și o să-l ducă la oficiul de care aparțineți. Așa sunt toate instituțiile statului, gândite să complice viața cetățeanului, nu să o ușureze. Toți bugetarii termină programul de lucru înainte de privați, devenind astfel de cele mai multe ori inutile. Degeaba vine poșta la ora 14 când toată lumea este la muncă…