De vreo 3 ani de zile de când tot scriu pe bani asist la un război tacit și irelevant între cei care cer puțini bani pentru advertoriale și cei care doresc sute de euro pentru un singur articol. Evident, cei care cer sute de euro pentru un advertorial susțin faptul că piața este pusă pe butuci în cel mai execrabil mod de cei care acceptă să scrie pe 20 de lei, 30 de lei, etc… Sume de-astea mai românești vreau să zic… Care este adevărul? Cine strică piața și mai ales cine sunt cei care cer sute de euro pentru un singur articol, vom discuta în cele ce urmează mai pe larg…

Cine compune piața de advertoriale?

Piața advertorialelor este compusă din bloggeri și companii, din bloggeri și firme SEO care caută site-uri pe care să publice advertoriale în numele clienților. Evident, discutăm despre idei diferite de business, bugete diferite, oameni foarte mulți și foarte diferiți.

Dacă firmele care se ocupă cu SEO în România sunt destul de numărabile, când vine vorba de bloggeri, aceștia sunt câtă frunză, câtă iarbă. Din această diversitate incredibilă a celor ce dețin un blog, apar inevitabil prețurile destul de diferite în această piață a advertorialelor.

E ceva normal, fiecare negociază așa cum crede cu companiile sau cu firmele care se ocupă de SEO. Nu toți știu cât valorează munca lor ca să ceară prețul corect. De asemenea, există bloggeri care vor bani mulți dar de oferit nu prea au ce să ofere, au bloguri slabe, fără statistici și fără o comunitate stabilă creată în jurul acestor site-uri.

Suta de euro VS curva blogosferei

Din cauza faptului că există foarte mulți bloggeri, foarte mulți care poate nu-și evaluează corect munca ori blogul, apar articolele de 20 de lei… Daaar, există și acei bloggeri analfabeți ori care și-au clădit un blog peste noapte fără statistici și fără lucruri interesante, fără o comunitate în jur și fără potență pe social media pentru care 20 de lei este chiar prea mult dacă cineva le oferă cumva… Unde este adevărul?

Din cauza faptului că suntem români incapabili de a gândi rațional, băgăm pe toți în aceeași oală și numim curva blogosferei pe cel care acceptă să scrie pe 20 de lei. Dar oare este corect să facem acest lucru? Aceasta este genul de discuție tipică în România, fără concluzii clare și fără să degenereze într-un lucru pozitiv. Aceste discuții sunt pornite de niște oameni fără responsabilitate. Atunci când încerci să inventezi o realitate arătând cu degetul înspre o persoană, nu faci altceva de cât să fii un român autentic.

Cred că dacă cei ce arată cu degetul înspre bloggerii care acceptă să scrie pe puțin ar înceta să mai dea vina pe cei din jur și și-ar canaliza energia și gândurile către propria persoană, către propria evoluție, ar fi mult mai câștigați. Atunci când lucrurile nu se petrec în modul în care ne dorim noi, obișnuim să dăm vina, să arătăm cu degetul înspre oricine numai înspre propria persoană nu.

Cine sunt cei care cer sute de euro pe articole și merită ei oare acești bani?

Cei care cer sute de euro pentru un articol sunt de obicei niște oameni destul de rupți de realitate în primul rând, pentru că uită două aspecte generale:

  1. Trăim în România, cea mai săracă țară din UE… În SUA de exemplu poți cumpăra un advertorial cu 35 de dolari… La noi aici, la Românica, Meltenica și țara celor care vor să se pricopsească peste noapte: 100 euro.
  2. Companiile din România au bugete de România, nu de Monaco, Luxemburg. Dacă ar fii nevoite să dea câte 100 de euro pentru fiecare articol, cât ar trebui să dea efectiv pentru serviciile SEO? 10.000 pe campanie?

În al doilea rând cei care cer sute de euro pentru un articol uită de faptul că 300 – 400 de unici pe zi nu sunt suficienți ca să motivezi acești bani. Nici cele 2-3 like-uri pe care le primești la postările pe Facebook nu sunt prea convingătoare. Păi cu 200 – 300 de euro poți publica deja pe Adevărul sau alte ziare cu mare impact… Eu unul dacă aș avea o companie, nu aș da NICIODATĂ 100 de euro unui blogger fără influență, fără statistici și fără un blog super cunoscut ca să-mi scrie un articol, poate să fie el profesor de limba Română și să fi scris prima carte la grădiniță…

Cei care cer sute de euro pentru un articol, în 95% din cazuri, nu sunt îndreptățiți să ceară acești bani. Evident, asta nu înseamnă că trebuie să scrie pe 20 de lei… Fiecare este liber să ceară cât dorește pentru un articol, însă asta nu înseamnă că dacă cer 100 de euro, îi și merită.  Eu unul vorbesc din perspectiva unui om care se învârte mereu în acest cerc – advertoriale – companii – companii SEO – și știu destul de bine cam cât sunt dispuși fiecare să ofere pentru un blog bun sau un blog mai puțin interesant.

Care este prețul corect al unui advertorial?

Eu unul aș împărții blogurile în 4 mari categorii, după cum urmează:

  1. Blogurile fără vechime – 20 de lei / articol
  2. Blogurile cu vechime dar fără influență /nepopulare – între 30 – 50 de lei / articol
  3. Blogurile populare – peste 70 de lei / articol în funcție de ce negociază fiecare, maxim 200 lei.
  4. Blogurile naționale – peste 200 euro / articol, poate chiar 1000 de euro. Sunt blogurile cu zeci de mii de unici pe zi. Foarte puține la număr.

Blogurile fără vechime. Discutăm aici despre blogurile cu câteva articole dar care au apucat să facă acolo un 22 – 24 PA. Sunt bune pentru companii, pentru firmele care fac SEO pe termen lung și foarte lung. Sunt o investiție destul de bună, articolele fiind ieftine iar beneficiile pe termen lung sunt mari. Peste un an de zile, un blog poate să sară de 40 PA lejer dacă este îngrijit așa cum trebuie de cel căruia îl deține.

Blogurile cu vechime dar fără influență sunt cele mai numeroase. Sunt de obicei folosite ocazional pentru concursuri de genul SuperBlog sau Blogalinitiative. Aparțin unor oameni interesanți care de obicei au ca pasiune scrisul, nu banul. Aparțin unor oameni cărora nu le pasă de popularitate, ei scriu pentru că așa vor, le place, poate că se simt ușurați după ce-și exprimă gândurile înscris.

Blogurile populare sunt blogurile celor care au reușit să își clădească în jur o comunitate, au la fiecare articol comentarii, pe Facebook au zeci de like-uri la postările de pe blog și discuții aferente fiecărui articol pe această rețea de socializare. Ei sunt îndreptățiți să ceară cât mai mult pe articolele lor întrucât nu vin cu un singur link folosit pentru linkbuilding, aduc și o imagine pozitivă pe rețelele de socializare… De asemenea, contribuie activ la răspândirea brandului pe Facebook cu ajutorul propriei comunități.

Evident, este doar părerea mea, în realitate fiecare poate să ceară cât vrea pentru munca lui, ideea este să unii ar trebui să renunțe la două idei:

  • Că cineva strică piața de advertoriale în cea mai săracă țară din UE. Recomandarea mea este să își canalizeze energia și gândurile către căutarea de companii care să le dea lor sutele de euro. Nu-i oprește nimeni.
  • Că munca lor valorează de 10 ori mai mult. Să își evalueze corect blogul și potențialul. Eu știu că dacă te iei după Facebook, rețeaua de socializare capabilă să împăuneze cu aroganță și îngâmfare pe oricine e simplu să îți formezi o opinie că ai valora mai mult. Fii realist și gândește logic.

Dacă vrei să setezi un preț corect pentru un advertorial trebuie în primul rând să fii un om corect. Dacă tu întotdeauna vrei să primești mai mult de cât meriți, e ușor să arăți apoi cu degetul spre alții și să spui că din cauza lor, tu nu primești ceva ce ți se cuvine.  Cred că lumea a înțeles destul de clar ceea ce cred eu despre cei care spun că piața e distrusă de X sau de Y… Să-și caute sutele de euro, nu-i oprește nimeni. Sunt de părere că atâta timp cât ești corect cu tine și cu cei din jur nu vei simți niciodată că primești mai puțin de cât meriți sau prea puțin…

Voi care credeți că este prețul corect al unui advertorial?

DISTRIBUIȚI
Nu sunt blogger, nici nu am intentia... Dar cred ca blogosfera poate face lumea un loc mai bun

16 COMENTARII

  1. Sunt si campanii de branding care costa mult mai mult. Tu crezi ca a listerii iau 200 de euro?! 🙂
    Eu stiu ca sunt facturi maricele, poate si mai bine de 1000E.
    Nu e un pret standard, e pe cat vrei tu sa te vinzi. Pe 15-20 lei sau pe mai mult. E munca ta, e treaba ta.

    • tu ai citit articolul întreg sau te-ai oprit la acei 200 de euro? vezi că mai scrie după ceva… exact la a liserri m-am referit acolo… pentru campanii de promovare cu siguranță se pot da peste 1000 de euro acestor oameni

  2. Hai sa ne intelegem: Alex vorbea de PRET PER ADVERTORIAL. Sunt a-listeri care cer 1000 de euro PE CAMPANIE, dar campania inseamna 2-3 articole, inseamna participarea la evenimente, promovarea in toate mediile. De exemplu, poate parea absurd, dar daca un tip e tare pe Instagram si promoveaza acolo un brand, acea promovare s-ar putea sa fie acelui brand mai folositoare decat un advertorial pe un blog mic.

    Asa ca nu confundati PRETUL PE ARTICOL cu PRETUL PE CAMPANIE.

  3. pretul corect pentru articole estre între 50 lei și 50 euro.
    la 100 euro deja vorbim de mini influenceri.
    iar peste, de ciumegi. cum credeti ca-si permit niste neica nimeni de altfel, să aibe case, mașini și să-și petreacă vacanțele unde noi nu vedem decât poze și salivăm la ele?

      • Asta nu înseamnă că nu-și câștigă banii cinstit. Cât timp te caută companiile și îți dau cât vrei fără să comenteze, atunci există o importanță a blogului, chiar dacă nu e de expunere, că nu-s influenceri, poate e un superblog excelent pentru SEO. Altfel nu l-ar căuta, nu? Și mă refer la companii adevărate, nu firme cu site-uri de genul “chiloțipenet.ro” sau “damecompanie.info”.

        P.S. foarte bun articolul, dar o să fie inutil. Exact cum ai spus și tu, suntem români. Tot o să arătăm cu degetul.

  4. Eu cred că mă încadrez sigur la “cu vechime dar fără influență” , ziceai bine, nu sunt neaparat interesat de banii din blog, mă descarc când scriu, deși am delimitat cKy de Andrei Bucur.

    Am scris și pe 7€, 10€, 15€ dar și pe 100€. Ultimile două advertoriale au fost ambele peste 80€.

    Așa am simțit eu, am cerut și mi s-a dat. Pe mine deobicei mă caută cei din Poker și Games, mă mir deoarece scriu destul de rar.

      • cred ca depinde foarte mult de conținutul vechi al blogului. Deobicei se plătesc mai multi bani pe games și poker.

        Au fost perioade când luai și 200€ cu textul lor, erau cam interzise articolele în România și astfel erau dispuși sa dea cat ceri.

  5. Apropo de pret, i-am propus in urma cu cateva luni unui client direct sa-i scriu gratuit advetorialul cu conditia sa-mi raspunda la toate intrebarile pe care le genereaza. A refuzat motivand lipsa de timp. Aceasta meteahna o au si agentiile. Nu sunt capabile sa urmareasca discutiile generate de articolele pentru care au platit si de la care au asteptari seo si de promovare.

  6. Foarte util articolul, eu scriu de vreo doi ani pe blog, dar mai pana acum doar de placere si habar nu aveam care ar fi pretul pentru un advertorial. Am fost solicitata pentru o prima colaborare si nu stiam ce raspuns rezonabil ar trebui sa dau :). As vrea sa vad cum arata un blog cu zeci de mii de unici pe zi. Poti sa-mi sugerezi ceva? Multumesc :).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here