Cred ca nu exista romani care sa nu fi auzit de Black Friday in ultimii 4 ani, insa sunt curios cati dintre cei care au auzit si si-au rupt hainele de pe ei prin magazine in speranta ca vor prinde o tigaie la jumatate de pret, au habar de unde provine si ce inseamna in adevaratul sens al cuvantului aceasta sarbatoare imprumutata. Black Friday este originara din Statele Unite si simbolizeaza inceputul sezonului de cumparaturi pentru Craciun.

Cand se sarbatoreste Black Friday?

Ei bine, imediat dupa Ziua Recunostintei sau mai bine zis startul sezonului de cumparaturi pentru Craciun este in ziua imediat urmatoare. Anul acesta Ziua Recunostintei este pe 26 noiembrie iar Black Friday pe 27 noiembrie. Dupa Black Friday la americani, urmeaza Cyber Monday, urmatoarea zi de luni. De specificat, Ziua Recunostintei cade numai joia, ultima din noiembrie. Nebunia cu Black Friday a inceput in 2005, in 2011-2012 fiind preluata si in Romania. Intrebarea mea este de ce? Noi nu avem Ziua Recunostintei, nu avem o traditie in acest sens chiar daca si la americani sarbatoarea este ceva mai noua, dar nu avem o traditie pentru startul sezonului de cumparaturi pentru Craciun…

Raspunsul probabil ca il stiti si voi, nu e nevoie sa mai dau eu detalii. Cand e vorba de facut bani preluam orice, numai sa ne facem doldora de bani. Ei bine, acest Black Friday in Romania pe langa faptul ca este o prostie, scoate in evidenta si prostia oamenilor care an de an, se inghesuie sa cumpere niste lucruri de care nu au neaparata nevoie, insa fiind la oferta sar repede cu banul. O sa discutam imediat si despre asa-zisele oferte…

Black Friday in Romania e o adevarata frenezie, oameni care stau noptile cu refresh din 5 in 5 secunde pe paginile magazinelor online dupa ce cu o seara inainte si-au pus produsele direct in cos, oameni care isi rup hainele prin magazine ca sa cumpere niste obiecte pe care si le-ar fi permis si la pret intreg zic eu… Adica frate, nu e ca si cum s-ar vinde o masina cu 3000 de euro cand ea costa 10.000, sa zici ca intr-adevar ai cumparat ceva ce in mod normal nu ti-ai permite… Nu, gasesti discount-uri cam de 20-30 la suta in medie, ceea ce nu te avantajeaza cine stie ce…

Radiografia Black Friday 2015 in Romania

Bine, nu ca in anii trecuti situatia a fost mai roza, insa o sa facem referire la 2015 intrucat avem amintiri fresh, proaspete, numai bune de povestit, asa ca sa incepem cu inceputul prezentand aceasta sarbatoare inutila imprumutata de dincolo fara nici un fel de fundament logic.

  1. S-a furat startul. Black Friday se sarbatoreste pe 27 noiembrie in SUA iar la noi s-a si terminat. Asta demonstreaza inca o data faptul ca sarbatoarea nu are nici un fundament, nu se leaga de nici o traditie care sa o justifice. Poate sa fie si in iulie sau dupa Paste, nu influenteaza cu nimic. Nu numai ca s-a furat startul, s-a furat si furatul startului daca intelegeti. Adica era vorba sa inceapa pe 20 noiembrie si multe magazine au inceput pe 19 seara la ora 20:00. Nu cumva sa le-o ia cineva inainte. Imi si imaginez aceste site-uri trisoare drept alergatori ai unui maraton, insirate la linia de start. Cand oficialul ridica pistolul si se pregateste sa traga, acestea fac un pas, doi, trei peste linia de start incercand sa isi creeze un mic avantaj ilegal, iar cand se da startul si se aude POC din pistolul oficialului, trisorii cad gramada ca impiedicatii si sunt calcati in picioare la propriu de un pluton intreg. Exact asta s-a intamplat cu site-urile care au luat startul mai devreme, au picat in primele 3 minute din cauza asaltului de vizitatori.
  2. Au picat site-urile. Romanii nu invata niciodata nimic din propriile greseli iar faptul ca multe magazine online au picat in primele 5 minute de la startul oricum furat (da e vorba despre cele care au inceput Black Friday pe 19 noiembrie) scoate in evidenta superficialitatea patronului roman care nu investeste niciodata in hosting de calitate. Deci au picat tocmai site-urile care au furat startul. Oare de ce? Nu cumva pentru ca au la baza oameni cu mentalitate romaneasca de trisori si zgarie-branza? Eu chiar nu inteleg ce rost are sa tii Black Friday si sa o iei si cu oile cu cateva ore mai devreme daca nu esti in stare sa iti asiguri infrastructura IT necesara? In fiecare an pica site-urile magazinelor online si nimeni nu invata nimic din toata prostia asta. Cand o sa realizeze oare acesti oameni ca un site inaccesibil nu-ti aduce nici un leu in buzunar? Ce-i cu micimea asta care-i impiedica pe unii sa incline balanta seriozitatii in favoarea lor? Chiar asa de multi sunt cei care au pretentia sa castige saci de bani fara nici cea mai mica investitie? E strigator la cer.
  3. Gainariile. Gainariile de Black Friday nu mai sunt de mult ceva nou, ne-am obisnuit cu ele si din cauza lor sarbatoarea asta a capatat o aura de permanenta suspiciune si permanenta paranoia. De ce s-a ajuns la paranoia? Pentru ca gainarii cu magazine online, altfel nu pot sa ii numesc, au ales sa isi pacaleasca clientii in loc sa mearga pe ideea de afacere profitabila de ambele parti. Numai la noi vezi asa ceva, afaceri deschise in ideea de a pacali, nu de a-ti cladi un brand serios si de a face oameni fericiti cu promotiile tale. Sunt atat de multe magazine online despre care se vorbeste NUMAI de rau, incat ma intreb cum oare mai rezista pe piata? Eu unul nu as putea niciodata sa tin in picioare un magazin inseland si pacalind, acceptand injurii doar pentru ca face un ban, e sub demnitatea umana sa faci chestiile astea iar cei care le practica sunt niste porci, nu oameni.

Haideti sa trecem in revista cele mai intalnite gainarii de Black Friday, nu o sa facem aici lista pentru Mos Craciun, intrucat sunt atat de multe, insa o sa ne rezumam la cele principale.

  • Preturi umflate cu pompa cu o luna-doua inainte de Black Friday. Majoritatea managerilor de magazine online dau vina pe anumite “promotii” pe care le au in desfasurare cu furnizorii si care inceteaza in mod miraculos cu o luna inainte de nebunia cu Black Friday.
  • Afisarea de preturi fictive in ideea de a aplica un discount urias cu care sa ia ochii celor disperati dupa promotii. Romanii sunt disperati dupa discounturi, nu dupa preturi si unele magazine nu se sfiesc sa afiseze asemenea aberatii. O sa va dau si un exemplu: pret intreg parfum facatura (online se vad doar facaturi) 350 de lei, redus 60% pana la 140 de lei. Intreg internetul vinde parfumul la pret intreg fara oferta la 170 de lei, doar pe elefant.ro le gasiti la 350 de lei cu ditamai discountul cu care sa ia ochii. Nicaieri pe internet nu se mai vand parfumuri cu 350 de lei pret intreg inafara de elefant.ro.
  • Afisarea de produse cu stoc fictiv corelat cu anularea comenzilor deja confirmate. Probabil ati vazut cu totii acele produse interesante la super pret pe care unele magazine le-au afisat si care au devenit stoc epuizat fara sa apuce nimeni sa le cumpere. E posibil sa fie doar cateva bucati, e posibil sa nu fie nici o bucata. Vrajala de marketing care contribuie la starea de paranoia generata in jurul evenimentului. Emag-ul a avut niste SSD-uri cu 99 de lei pe care le puteai cumpara numai de pe aplicatia mobila si asa mai departe.
  • Diminuarea comisioanelor pentru afiliati si incurajarea vanzarilor de pe mobil. Cred ca e o tactica specifica deja, micimea si gainaria nu mai are granite in tabara unora. Dupa ce un an de zile magazinele online se folosesc de linkurile afiliatilor pentru a face bani, de Black Friday se ofera 1% comision pentru vanzarile percepute de pe desktop-uri si laptopuri. Incurajarea pentru cumparaturile de pe mobil unde nu exista comisioane pentru afiliati desi linkurile lor sunt disponibile si pentru mobil sporeste scarba pentru acest eveniment celor din breasla afiliatilor. Cica Emag a dat startul de Black Friday cu cateva minute inainte pe mobil iar cei care au cumparat in acest mod au reusit sa ia toate chilipirurile.

E prea multa paranoia deja in acest Black Friday si cred ca sunt mult mai multi cei nemultumiti de cat cei multumiti. Ganditi-va mai intai daca aveti nevoie de lucrurile pe care le cumparati si daca intr-adevar aveti nevoie de ceva la oferta, panditi preturile dinainte si fiti pregatiti sa duceti o lupta pe viata si pe moarte ca sa va aflati printre primii care finalizeaza comenzile. Cursa asta nebuna pentru niste obiecte pe care ni le permitem si fara discount sau fara sa isi bata joc unele magazine de noi, nu isi are rostul.

Luati de exemplu celebrul SSD de 120 GB de la Emag, ca deja a devenit celebru despre cat s-a discutat despre el… S-a vandut de Black Friday cu 99 de lei cand in mod normal fara reducere costa 220 de lei. Oare nu ne permitem sa dam 200 de lei pe un SSD? Oare mereu trebuie sa ne gandim la ce-i mai ieftin chiar daca nu exista calitate? De ce nu putem sa ne gandim la raportul pret/performanta si cand avem nevoie de un SSD sa cheltuim 300 de lei in loc de 220 pentru a primi mai multa performanta pentru banii nostri? Sunt sigur ca acel SSD care s-a vandut cu 99 de lei nu merita pretul intreg adica 220 de lei si cu siguranta cu 30% in plus la pret puteti cumpara alt SSD mult mai calitativ din toate punctele de vedere.

Black Friday in Romania nu isi are rostul pentru ca se abate prea mult de la corectitudine si nu are un fundament solid in ceea ce priveste traditia. Atata timp cat traim intr-o tara de paranoici, ajunsi paranoici din cauza nemernicilor care la fiecare colt incearca sa ne pacaleasca cu cate ceva, nu o sa reusim niciodata sa avem reduceri in adevaratul sens al cuvantului.

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here